Autot ja teknologia

old school formula ykkönen

Vaikka auto merkitseekin eri asioita eri ihmisille, on sen merkitys yleisestikin muuttunut valtavasti. Teknologia on kehittynyt autoteollisuudessa valtavin harppauksien vuosikymmenestä toiseen. Siinä missä auto palveli ihmiskuntaa aiemmin hevosta seuraavana kulkupelinä, on se tänä päivänä ennemminkin jonkinlainen älykäs tapa liikkua sujuvasti paikasta toiseen ja lisäksi jonkinlainen viihdejärjestelmä, jossa esimerkiksi verkkoyhteys on monelle jo todella tärkeä vaatimus.

Nykyään autoista löytyy varsin yleisesti esimerkiksi automaattinen vaihteisto tai ainakin monipuolinen valikoima vaihteita. 1940-luvulla oli moinen kuitenkin ennenkuulumatonta, ja auton vaihteisto olikin siihen aikaan varsin alkeellinen. Autoon tuotiin ensimmäistä kertaa radio jo 1930-luvulla, jolloin tuli mahdolliseksi nauttia radiolähetyksistä oman auton rauhassa ajaessaan paikasta toiseen tai vaikka kuunnella musiikkia teiniporukassa yömyöhään auton parkkipaikalla.

Airbag esiteltiin ensimmäistä kertaa vuonna 1984

Vuonna 1984 esiteltiin ensimmäistä kertaa keksintö nimeltä airbag, jollaista autovalmistajat olivat pyrkineet kehittämään jo vuosia yrittäen saada aikaan sekä kustannustehokkaan että turvallisen ratkaisun, jolla kyettäisiin pelastamaan ihmishenkiä turvavöiden ohella.

Viime aikojen autojen kehitykseen liittyvät teknologiset muutokset kohdistuvat suurimmalta osin erityisesti auton turvallisuuden parantamiseen. Uutta teknologiaa sovelletaan kuitenkin monella muullakin osa-alueella. Usein esimerkiksi pienet ylelliset teknologisen kehityksen mahdollistamat yksityiskohdat tuodaan ensin hieman kalliimpien merkkien automalleihin lisävaihtoehtoina.

Hiukan myöhemmin ne lisätään myös perusautoihin lisävarusteeksi ja lopulta kulujen laskiessa ja kysynnän kasvaessa käytännössä jokaisen auton perusvarusteluun. Yksi esimerkki tästä on esimerkiksi viimeisen kymmenen vuoden aikana radikaalisti yleistynyt kauko-ohjattava auton lukitusjärjestelmä, joka kuuluu melkeinpä kaikkiin uusiin autoihin automaattisesti.

Muut varusteet

On olemassa monia muitakin varusteita, joita tänä päivänä pidetään itsestäänselvyytenä: automaattiset tuulilasinpyyhkijät, tupakansytytin, airbagit, ohjauksen vakaaja ja monet muut teknologian kehityksen mukanaan tuomat elämäämme helpottavat ja ilahduttavat asiat.

Nykyään uuden auton ostaminen voi olla joidenkin mielestä jopa pelottavaa, sillä autoissa on niin valtavan paljon uutta teknologiaa, johon pitäisi olla perehtynyt pystyäkseen ostamaan itselleen parhaimman mahdollisen vaihtoehdon.

Joskus sanotaankin, että auto on kuin suuri, pyörillä liikkuva älypuhelin. Autoliikkeissä on tarjolla hurja määrä kulkupelejä, jotka tarjoavat toinen toistaan mielenkiintoisempia teknologisia ratkaisuja. Uuden auton ostaminen on iso päätös, sillä se tulee olemaan käytössä luultavasti ainakin muutamien vuosien ajan.

Oikeanlaisen kokonaisuuden hankkiminen sitoo enemmän kuin esimerkiksi älypuhelimen tai tabletin ostaminen. Monet käyvätkin ennen autokaupoille menemistä esimerkiksi alan messuilla tutustumassa viimeisimpiin teknologiaratkaisuihin ja laitteisiin. Kun teknologiayhtiöt ja autoyhtiöt tekevät yhteistyötä yhä enenevässä määrin, on autoteollisuuden asema teknologiamaailmassa kasvanut arvoon arvaamattomaan. Monien mielestä onkin ilman muuta selvää, että tulevan sukupolven autoissa niitä ohjaa älyteknologiaan pohjautuva järjestelmä, ei niinkään enää ihmiskuljettaja.

Kun maailmassa nähdään teknologista kehitystä aivan kaikkialla älypuhelimista ja tietokoneista langattomaan viestintään ja erilaisiin pilvipalveluihin, ei ole tietenkään mikään ihme, että autonvalmistajat ovat hypänneet mukaan teknologisen kehityksen kelkkaan pysyäkseen ajan tasalla. Yhä useampi auto lähteekin tehtaalta valmiilla älyjärjestelmällä varustettuna. Kun mukana saattaa esimerkiksi olla kosketusnäyttö, Bluetooth-järjestelmä, led-valot ja monia muita mukavuuksia, tulee niiden mukana myös hiukan negatiivisiakin puolia.

Monella nousee varustelulistaa tutkaillessa mieleen ajatus siitä, mitä tapahtuu tilanteessa, jossa autoon jo tehtaalla asennettu tekninen laite menee epäkuntoon. Mitä enemmän erilaisia laitteita autossa on, sitä suurempi riski on joutua laitteiden rikki mennessä maksamaan maltaita niiden korjaamisesta. Laatuun onkin syytä satsata heti alusta alkaen ja huoltojen merkitys on entistä suurempi. Autosuunnittelijoita on myös kritisoitu autojen liiallisesta varustelemisesta.

Teknologia tuo paljon iloa

Muun muassa eräs General Motorsilla aiemmin työskennellyt suunnittelija on todennut, että autoista yritetään tehdä yhä enemmän älypuhelimen kaltaisia, mutta aivan suotta. Kun ajopeli on tulvillaan vipuja, ruutuja, näppäimiä ja kameroita, ei siinä ajaminen tunnu enää olennaisimmalta asialta ja saattaa jopa häiritä kuljettajan keskittymiskykyä.

Onkin odotettavissa, että teknologisen varustelun mukanaan tuoman ensi-innostuksen jälkeen aletaan taas palata alkuperäisen auton juurille ja riisua auto liiallisesta tilpehööristä. Teknologia tuo paljon iloa ja helpottaa myös kuljettajaa liikenteessä, mutta useimmille mieluisin ja selkein ratkaisu on loppujen lopuksi yksinkertainen kosketusnäyttö, josta voi kontrolloida muutamaa perusasiaa vaivatta.

Eräs entisaikojen ja nykypäivän autojen näkyvimmistä ja tuntuvimmista eroista on se, että tänä päivänä myytävissä autoissa käytössä oleva teknologia mahdollistaa autossa aivan joka puolelle näkemisen. Autoon asennettu teknologia kerää tietoa kaikista mahdollisista ympäristössä olevista vaaroista ja esteistä ja ikään kuin panee silmät myös kuljettajan takaraivoon. Tämä tarjoaa lukemattomia mahdollisuuksia.

Ottaen huomioon, että selkeä valtaosa kaikista liikenteessä aiheutuvista onnettomuuksista johtuu kuljettajan tekemästi virheestä, ovat autonvalmistajat nyt aloittaneet kilpajuoksun kehittääkseen toinen toistaan parempia turvajärjestelmiä, joiden tehtävänä on auttaa auton kuljettajaa estämään onnettomuuksiin ajautuminen parhaalla mahdollisella tavalla.

Vain muutamia esimerkkejä näistä teknologian keksinnöistä ovat esimerkiksi kaistalta toiselle siirtyessä esiintyvä merkkiääni, kuolleen kulman varoitus, joustava ohjauksenhallinta, ABS-jarrut ja erilaiset kamerat, joita autoon pystytään asentamaan.

Ympäristöystävälliset polttoaineet

Yksi suurimmista asioista, joihin teknologiaa pyritään jatkuvasti kehittämään autoissa on se, kuinka tavallisen polttoaineen voisi korvata jollain ympäristöystävällisemmällä tai edullisemmalla ratkaisulla. Tämän ankaran uurrastuksen myötä on markkinoille tullut esimerkiksi erilaisia sähköautoja ja hybridiajoneuvoja. Hiljattain maailman suurimpiin autonvalmistajiin lukeutuva Ford esitteli uuden hybridimallinsa, joka yhdistää perinteisen polttomoottorin kanssa sähkömoottorin, johon saa halutessaan ladattua virtaa myös aurinkopaneeleiden välityksellä.

Tämä on mullistava keksintö, joka tuskin jää tähän. Aurinkopaneeleita on hyödynnetty jo aiemminkin autoissa esimerkiksi Toyotan ja Nissanin toimesta, mutta liikkumisen sijaan niillä on pyritty pidentämään esimerkiksi akun kestoa. Energiaasäästävät ja taloudelliset sekä ympäristöystävälliset ratkaisut ovat ehdottomasti teknologiaa, jonka voi toivottaa lämpimästi tervetulleeksi maailmaan, jossa yhä useampi kulkee työmatkansa yksityisautolla.

Se, mikä nykyhetkellä on huipputeknologiaa, on huomenna jo aivan tavanomaista. Tulevien vuosien aikana on odotettavissa huikeita mullistuksia autoilun maailmassa. Autojen teknologian ratkaisuja kehittävät alan huippuinsinöörit, jotka etsivät kuumeisesti ratkaisuja, jotka pitävät autoilijat yhä enemmän turvassa ja vievät ihmisiä paikasta toiseen entistäkin vaivattomammin ja tyylikkäämmin. Monilla onkin visio tulevaisuuden autosta järjestelmänä, joka on tulvillaan teknologiaa.

Vaikka ajatus ajo-ohjeiden seuraamisesta auton ikkunoihin rakennettavista läpinäkyvistä näyttöruuduista käsin tuntuu todella hurjalta, ei se luultavasti ole enää kovinkaan kaukana todellisuudesta. Siinä missä 1930-luvulla autoihin asennettiin radioita, 1970-luvulla kasettisoittimia, 90-luvulla CD-soittimia ja 200-luvulla USB-portteja, on hyvinkin luultavaa, että tulevaisuuden ajopeli kykenee jopa tarjoamaan kuljettajalleen tämän omaan mielialaan parhaiten soveltuvaa musiikkia kullakin hetkellä. Tulevaisuutta tarkastellessa autoteknologialla on edessään pitkä tie ja kiehtova tie.