Esittely F1:n Maailmaan

formula maailma

Formuloilla viitataan erityiseen moottoriurheiluluokkaan, jossa tunnusomaista on yksipaikkaisten kilpa-autojen käyttö. Formula-autoissa renkaat on sijoitettu näkyvästi auton rungon ulkopuolelle ja kuljettaja istuu auton päällä olevassa aukossa ilman minkäänlaista kattoa päänsä päällä.

F1-autosta löytyvät kaikki tavallisen henkilöauton perusosat kuten ratti, renkaat, jarrut, vaihteet ja moottori, mutta siihen yhtäläisyydet loppuvatkin. Formula 1 –kisoissa käytettäviä autoja ei voi käyttää kilparatojen ulkopuolella, sillä kaikessa sen suunnittelussa on pyritty ainoastaan yhteen asiaan: nopeuden kasvattamiseen.

Formula 1, kuten nimikin jo kertoo, on formulaluokan ykköslaji, jossa kisaavat alan parhaat kuljettajat ja kehittyneimmät tallit. Ensimmäistä Grand Prix –kisaa vuonna 1906 Ranskassa järjestettäessä tuskin kukaan osasi aavistaa, miten valtaviin mittasuhteisiin tämän autourheilulajin suosio tulevina vuosikymmeninä kasvaisi. On toki huomattava, että tämä maailman rakastetuimpiin ja seuratuimpiin kuuluva laji on kokenut suuria muutoksia vuosien saatossa. Siinä missä ensimmäisiä formulakisoja järjestettiin yleisillä kaduilla, on sittemmin julkisen painostuksen myötä siirrytty kisaamaan nimenomaan tälle lajille tarkoitetuille pysyville kilparadoille. Nykypäivänä ainoastaan Monacossa ajetaan yhä kisaa kaduilla.

F1 Kisat

Formula 1 –kisoja seuraa ympäri maailmaa niin kotikatsomosta käsin kuin paikan päällä kisoissakin satoja miljoonia moottoriurheilun ystäviä, jotka laji tempaa mukaansa tarjoamalla huikeaa viihdettä, jännitystä, nopeutta ja vuosi vuodelta parantuvaa teknologiaa.

Formula 1 –kisoja voi seurata lähestulkoon kaikista maailman maista ja se kerääkin TV-ruudun ääreen maailman suurimpiin lukeutuvia yleisömääriä. Esimerkiksi vuonna 2008 kisakausi houkutteli seuraamaan edesottamuksia peräti 600 miljoonaa henkeä kussakin kisassa.

F1-kaudella viitataan joukkoon eri puolilla maailmaa järjestettäviä kisoja, jotka myös nimityksellä “Grand Prix” tunnetaan. Esimerkiksi vuonna 2016 kisakausi käynnistyy maaliskuussa Australian Grand Prix’llä, jonka jälkeen pidetään järjestyksessä kisat

  • Bahrainissa, Kiinassa ja Venäjällä huhtikuussa
  • Espanjassa ja Monacossa toukokuussa
  • Kanadassa ja Azerbaidzanissa kesäkuussa
  • Itävallassa, Iso-Britanniassa, Unkarissa ja Saksassa heinäkuussa
  • Belgiassa elokuussa
  • Italiassa ja Singaporessa syyskuussa
  • Malesiassa, Japanissa, Yhdysvalloissa ja Meksikossa lokakuussa
  • Brasiliassa sekä lopulta Abu Dhabissa marraskuussa.

Lajin kansainvälisyyttä korostaakseen Bernie Ecclestone on tehnyt kovasti töitä saadakseen kisoja järjestettäväksi mahdollisimman laajasti eri puolilla maailmaa. Tällä hetkellä uusin tulokas on Azerbaidzanissa sijaitseva Bakun rata. Eri kausilla mukana on eri ratoja, joka tuo kisoihin mukavaa vaihtelua. Ainoat jatkuvasti vuodesta toiseen mukana olleet radat ovat Italian sekä Iso-Britannian Grand Prix’t.

Mestarien urheilulaji

Formula 1 –kuljettajista lajia vähänkään seuranneet kykenevät nimeämään ainakin pari tunnetuinta. Jo yksittäisten F1-kisojen voittaminen on todella arvostettua koko kauden voittajan tittelin saamisesta puhumattakaan. Huippukuljettajaksi ei kuitenkaan tulla yhdessä yössä, vaan nykyiset F1-mestarit harjoittelevat ajamista vuosien ajan ja kymmeniätuhansia kilometrejä, siirtyen vähitellen yhä korkeampaan luokkaan, kunnes taidokkaimmat pääsevät näyttämään kyntensä kuninkuusluokassa eli Formula 1:ssä.

Formula 1 –luokassa kisaavia kuljettajia yhdistävät monet piirteet, joista esimerkkejä ovat voimakkuus, sinnikkyys, henkinen skarppius, nopea reagoiminen muuttuviin tilanteisiin sekä tietysti rakkaus lajia kohtaan ja halu olla lajissa maailman paras. F1-kisojen historiassa kaikkien aikojen menestyksekkäin kuljettaja on tuskin kenenkään yllätykseksi Michael Schumacher, joka korjasi urallaan 9 maailmanmestaruutta ja 91 Grand Prix –voittoa.

Seuraavaksi eniten maailmanmestaruuksia on voittanut Juan Manuel Fangio, Alain Prost, Sebastian Vettel ja Ayrton Senna. Suomalaisten oma suosikki Mika Häkkinenkään ei ole kaukana kärjestä, sillä hän onnistui urallaan voittamaan kaksi maailmanmestaruutta ja 20 Grand Prix –voittoa.

Kuljettajat kilpailevat kunkin radan voitosta, mutta kauden päätteeksi nimettävä F1-maailmanmestarin titteli sekä kuljettajalle että tallille ovat kaikkein himoituimpia. Tällä hetkellä Formula 1:ssä kisaa 11 eri tallia: Ferrari, McLaren, Mercedes, Red Bull Racing, Force India, Williams, Toro Rosso, Sauber, Haas, Renault sekä MRT. Uusia talleja tulee ja menee, mutta kenties tunnetuimpia talleja kautta aikojen ovat Ferrari, McLaren sekä Williams.

F1-tallit

Kussakin F1-tallissa on kaksi kuljettajaa, ja vaikka talliin palkattujen kuljettajien keskinäiset välit ovat yleensä hyvät ja tallissa vallitsee mukava yhteishenki, ei kuljettaja välttämättä automaattisesti voi odottaa, että hänen voittonsa eteen tehdään kaikki mahdollinen. F1 on kisa, jossa jokainen haluaa voittaa, joten samankin tallin sisällä ajavat kuljettajat kilpailevat myös toisiaan vastaan.

Joissain tapauksissa talli saattaa kuitenkin pyytää kuljettajaansa luovuttamaan sijansa radalla tallin toiselle kuljettajalle, mikäli asiaan liittyy taktikointia esimerkiksi kauden pisteidenkeruun suhteen. Lajissa on ollut käytössä useitakin eri pistejärjestelmiä vuosikymmenten saatossa, mutta nykyinen järjestelmä on ollut käytössä vuodesta 2010 saakka. Siinä kymmenen ensimmäisenä maaliin saapuneen auton kärki saa kisasta itselleen pisteitä, joita kisan voittaja korjaa itselleen 25 pistettä.

Mikäli tallin molemmat autot pääsevät maaliin asti, saavat he silloin tallimestaruuspisteitä. Pisteet lasketaan yhteen ja kauden lopussa eniten pisteitä kerännyt kuljettaja sekä talli niittävät itselleen maailmanmestaruuden. Toisinaan kuljettaja voi vaihtaa tallia kesken kauden, jolloin hän saa pitää itsellään kaikki edellisessä tallissaan voittamansa pisteet.

F1 tunnetaan lajina, jossa liikkuu hurjia summia rahaa. Jo pelkkä kilpailuihin fanin roolissa lähteminen on tyyristä lystiä, sillä liput katsomoon maksavat melkoisesti. Menestyksekkäimpien F1-kuljettajien tiedetään lukeutuvan maailman parhaiten tienaaviin urheilijoihin, joista tunnetuimpiin esimerkkeihin kuuluu Ferrarilla vuonna 2010 peräti 40 miljoonaa dollaria palkkaa nostanut Fernando Alonso.

Myös Formula 1:ssä kisaavat tallit sekä sponsorit satsaavat suuria summia autojensa suorituskyvyn viilaamiseen yhä paremmaksi ja paremmaksi. Keskimäärin F1-talli saattaa kauden aikana käyttää yli sata miljoonaa euroa, jotka kuluvat paitsi auton teknologiaan ja sen parantelemiseen, myös kuljettajien ja tallille työskentelevien ihmisten palkkoihin. Arviolta keskivertotallille työskentelee formulakauden aikana jopa yli sata henkeä erilaisissa tehtävissä.

Kaiken kaikkiaan kaikki yksitoista F1-tallia kuluttavat vuoden aikana arviolta huikeat kolme miljardia dollaria. Formula 1 –kisoihin osallistuakseen täytyy tallilla olla hiukan pääomaa, sillä osallistumismaksu on suuruudeltaan 500 000$, jonka päälle lisätään muutamia muita kuluja riippuen edellisten vuosien menestyksestä.

F1-kuljettajien maksettavaksi tulee superlisenssimaksu 10 000$ lisäkuluineen. Toisinaan pienemmät tallit kuten esimerkiksi Sauber ja Force India ovat esittäneet valituksia koskien sitä, kuinka kisojen voitot jaetaan eri tallien kesken epäoikeudenmukaisesti.

Toinen Formula 1:n tyypillinen piirre on lajin tiukka säännöstö. F1 on täynnä erityisiä sääntöjä, jotka sanelevat sen, millaisia kisoissa käytettävien autojen on täsmälleen oltava. Käytännössä sääntölistan voi jakaa kahteen eri osaan, joista ensimmäinen koskee itse kisaa ja kaikkia siihen liittyviä käytännön sääntöjä.

Toinen sääntöryhmä liittyy lajissa käytettäviä kulkupelejä koskeviin yksityiskohtaisiin ohjeisiin esimerkiksi sen osalta, millainen auton moottorin, vaihteiston ja jarrujärjestelmän on oltava. Formuloissa mitelläänkin kuljettajien taidokkuuden ohella siitä, mikä talli on onnistunut hiomaan autonsa suorituskyvyn huippuunsa.

Formula 1 tulevaisuudessa

Tulevaisuus Formula 1:n kohdalla näyttää sangen kirkkaalta, sillä lajin suosiossa ei ole nähtävissä hiipumisen merkkejä. Viime aikoina etenkin edellämainittu lajin kalleus on aiheuttanut paljon keskustelua, jonka vuoksi FIA sekä F1-komissio työstävät parhaillaan uusia säädöksiä, jotka mahdollistaisivat kustannusten laskemisen myötä uusien tallien mukaantulemisen lajiin.

Kustannusten leikkaustoimenpiteiksi on ehdotettu muun muassa sitä, että tallien sallittaisiin hankkivan autoja toiselta valmistajalta tai että F1-sarja tarjoaisi pienemmille talleille mahdollisuuden hankkia tarvittavat moottorit edulliseen hintaan. Harkinnassa on myös se, että tallien sallittaisiin jakaa suuremmassa mittakaavassa esimerkiksi turvallisuuteen liittyviä osia keskenään.